Arrival & the first days here - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van lonneke kuypers - WaarBenJij.nu Arrival & the first days here - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van lonneke kuypers - WaarBenJij.nu

Arrival & the first days here

Door: lonnekeinsintmaarten

Blijf op de hoogte en volg lonneke

28 September 2011 | Nederland, Amsterdam

Zondag 25-9-11
The adventure is going to begin! Gepakt en bezakt staan Eef in ik klaar om vanuit Essen naar vliegveld Orly in Parijs te rijden. Na drie korte uurtjes slaap en enge dromen over salamanders en kakkerlakken, zaten we dan redelijk actief in de auto. Er stond gelukkig geen file en we konden mooi doorrijden. Eenmaal aangekomen op Orly, waren we redelijk verbaasd dat onze vlucht niet op het scherm stond. Wat bleek nu: onze vlucht was samengevoegd met een andere vlucht, omdat er anders te weinig mensen in het vliegtuig zaten. Ons vliegtuig zou pas twee uur later dan gepland vertrekken en we zouden landen op een ander eiland, genaamd ‘Martinique’ (dit is een Frans eiland). Vanuit daar zouden we naar Sint Maarten vliegen. Martinique is verder vliegen dan Sint Maarten, dus eigenlijk zijn we dus over Sint Maarten gevlogen, om vervolgens weer terug te vliegen. Erg handig allemaal ;) Toen we eenmaal aan het vliegen waren naar Martinique, vlogen we niet rechtstreeks. We maakten een omweg vanwege een tropische storm. Dit komt vooraf aan een hurricane. Gelukkig kwam de storm niet over Sint Maarten. Wel hadden we tijdens de eerste vlucht veel turbulentie. Toen we aankwamen op Martinique kreeg ik een smsje van Hi: “Welkom in Frankrijk (Caribisch gedeelte), een smsje sturen kost 13 ct, een smsje ontvangen is gratis.” Wow, relaxed dacht ik! Jammer genoeg geldt dit op Sint Maarten niet, tenzij je in het Franse gedeelte bent. Toen we op Martinique aankwamen voelde het echt alsof ik een sauna in liep. Poepoe, wat een hitte. Het was daar toen al helemaal donker. Toen we onze boardingcards op wilden halen, kwamen we erachter dat we allebei een verschillende vlucht hadden naar Sint Maarten. Shit! Echt niet relaxed.. Omdat we apart geboekt hebben, wisten ze niet dat we bij elkaar hoorden. Ik zou eigenlijk een half uur later vertrekken dan Eef, maar gelukkig hebben we geregeld dat we toch samen konden. Hiervoor moesten we wel onze koffers beschrijven, zodat ze die apart konden houden haha :p Super grappig hoe provisorisch sommige dingen hier zijn. We vlogen van Martinique naar Sint Maarten met een super klein vliegtuigje, waar ongeveer 40 man in past. De piloot kon je zo zien zitten, want de deur van de cockpit was open. Toen we op het vliegveld aankwamen hebben we de eerste de beste taxi gepakt naar Mary’s Fancy. Daar konden we slapen bij een Nederlands gezin dat een appartementje verhuurd. Super lieve en gezellige mensen! Na even gekletst te hebben, gingen we naar onze kamer. Heerlijk om even te douchen een reis van 24 uur. Het Nederlandse gezin heeft twee weken geleden een vogelspin gespot op hun terras! (Aiiii, dat wil ik helemaal niet weten..) Schijnbaar is het volgens de lokale bevolking het broertje van een vogelspin die volgens heen meegekomen is met een bananenboot. Vogelspinnen, of varianten daarvan, komen nl niet voor op Sint Maarten. In ieder geval, dat hoop ik dan...

Maandag 26-9-11
Wow, ik word gewoon wakker op Sint Maarten. Eens maar eens even het uitzicht bekijken. Bij daglicht ziet het er toch een stuk leuker uit. We zitten op een berg en kijken uit op twee andere bergen met daar tussenin de zee. De zee is hier zo ontzettend mooi blauw! Je ziet donkere en lichte stukken in de zee. De stranden zijn heel wit, echt een plaatje. We hebben vandaag veel dingen gedaan, als eerste hebben we een auto gehuurd. Toen we die hadden, konden we onszelf toch iets gemakkelijker verplaatsen. Lopen of fietsen is niet echt te doen in dit heuvellandschap en de hitte hier. Vandaag is het echt een super benauwde dag. Voor een regenbui was het buiten zelfs 35 graden Celcius. Ik moet echt wennen aan deze temperaturen en de luchtvochtigheid hier. Ging bijna tegen de vlakte toen we een auto gingen huren, ben maar even op een stoeltje gaan zitten. Met de vriendelijkheid op dit eiland zit het wel goed, er werd me gelijk een flesje water aangeboden. Op kentekenplaten die inwoners van het Nederlandse gedeelte hebben staat: “Sint Maarten – The Friendly Island”. Eef en ik hebben via BNN de gastvrijheid van Sint Maarten getest en ja hoor: de sticker is mag geplakt worden ;) We hebben met ons autootje boodschappen gedaan bij een grote supermarkt. Uiteraard was het heerlijk koel daar en hadden ze super veel producten die we ook in Nederland hebben. Van Goudkuipje, Becel, tot aan Fa douchegel ;) Als je afrekent staan er mannetjes bij de kassa die je boodschappen inpakken. Uiteraard willen zij daar graag een bijdrage voor. Op het eiland wordt voornamelijk Engels gesproken. Het is moeilijk om vooraf in te schatten of iemand Engels of Nederlands of allebei spreekt. Ik weet niet goed of ik in het Engels of Nederlands moet beginnen. In de winkel knoopte ik een gesprek aan met Eef over de caissière. Ik dacht er alleen niet bij na dat die misschien ook wel Nederlands spreekt ;) ’s Avonds hebben we een appartement bekeken. De eigenaar kwam ons ophalen. Voordat we naar zijn appartement gingen kijken, gingen we even langs bij zijn Nederlandse vriend. Die Nederlandse vriend bleek de voormalige directeur van de Sister Marie Laurence School te zijn. Dat is de school waar ik ga lesgeven. Super grappig om hem te ontmoeten! Henri, zo heet hij, was ontzettend vriendelijk. Een Antiliaanse man die ontzettend gastvrij en open is. Hij vertelde ons meteen dat we het rustig aan moesten doen zodra we begonnen met lesgeven. Na het lesgeven lekker naar het strand en daarna vroeg naar bed, anders zouden we het niet trekken. Dat noem ik nog eens goed advies ;) Henri is nu met pensioen en heeft een oude plantage die hij op gaat knappen. Op die plek werd vroeger ook Rum gemaakt. Hij had zelf ook een grote pot met zelfgemaakt Rum staan. Henri heeft de kweekschool (dit heet nu PABO) gedaan in Steenwijk. Erg leuk om al deze verhalen te horen! Hierna hebben we het appartement van de Franse eigenaar bekeken. Het was best een ruim appartement. Alleen erg jammer dat er geen meubels in stonden :( De man liet ons ook zijn eigen huis zien, wat boven ‘ons’ appartement zou zijn. We mochten even wachten op het balkon, dan zou hij zo terug komen. Op het balkon zaten 16 chihuahua’s in een hokje!! Overal lag poep en plas in het hok. Bahbah.. Wow, die beesten maakten echt veel geluid.
’s Avonds hebben we gegeten bij Rancho’s Steakhouse. Ik had een burrito gegeten met rijst, gehakt, kaas en groenten. Heerlijk pittig gekruid!

Byebye!!

  • 28 September 2011 - 07:19

    Irene:

    Erg leuk om te lezen dat je goed aangekomen bent en dat je het nu goed naar je zin hebt ! ik wens je een fijne verblijf en zoals ik al eerder beschreef wees voorzichtig he? ik volg je op de voet ......dikke kus Oom Tante en Neefje

  • 28 September 2011 - 10:45

    Yvette:

    Leuk om nu al een verslagje te lezen! In zon korte tijd al zoveel beleefd.. dat beloofd nog wat! Gelukkig zijn jullie uiteindelijk toch nog op de goeie bestemming aangekomen. Zo te lezen is het eerste dagje goed bevallen :D ik wil ook! ;-) gister trouwens wel geul hollandse nieuwe gezien ;-) hihi have fun daar! Ik wacht met smacht op de volgende verslagjes. Kus yvette

  • 28 September 2011 - 12:39

    Cezanne:

    Lonneke! Heerlijk om je verhalen te lezen en te horen dat het goed met je gaat daar! Hopelijk vinden jullie snel een geschikt appartement en kun je je daar helemaal gaan settelen. Kijk uit naar je volgende verhaal! Liefs

  • 28 September 2011 - 14:04

    Bregje:

    Echt héérlijk om deze verhalen te lezen Lon!! heel veel succes met alles!! en ik hoop echt langs te kunnen komen! dikke kus!

  • 28 September 2011 - 15:05

    Vera :

    Hallo Lonneke,
    Fijn te horen dat je goed bent aangekomen. Wanneer begin je te werken?
    Hopelijk heb je snel woonruimte gevonden het liefst natuurlijk met airconditioning!
    gr. Vera

  • 28 September 2011 - 16:15

    Mariska:

    Lonely!! Jij zult daar niet lonely zijn, lees ik al. ;) Wat gaaf die zee, maak maar veel foto's!! Geniet ervan Lon en neem dat advies maar zeker aan, lesgeven, zee en slapen, wat wil een mens nog meer! Enjoy, Lon! xx

  • 28 September 2011 - 18:45

    Fieke:

    Lonely! Klinkt goed allemaal :) behalve de vogelspin en chihuahua's ;) Ben jaloers op de blauwe zee en witte stranden. Ik weet zeker dat je een toptijd krijgt daar en Hopelijk vind je snel een appartementje.
    Haha die burrito's doen me denken aan onze wekelijke eetdate, echt iets voor jou ;)
    Geniet ervan lieve Lonnie! X

  • 28 September 2011 - 18:46

    Aafie:

    Hahahahhahaha Lonnie, wat een heerlijk uitgebreid verhaal! Super leuk om te lezen! Lekker op zn jouws:P (goed Nederlands) Leuk die naam van die directeur trouwens...
    Heeeeeel veel plezier de komende tijd en vooral dat advies van Henri aannemen, rustig aan doen! Dikke kus!

  • 29 September 2011 - 00:01

    Lonneke Kuypers:

    Leuk al die snelle reacties!! En fijn dat jullie het zo leuk vinden om te lezen :) Het is hier ook echt zo mooi! Tot snel weer, x

  • 04 Oktober 2011 - 09:41

    Ricky:

    Lieve Lonneke,

    Fijn dat je goed aan gekomen bent.
    Wat kun jij leuk schrijven! Ik kan jouw verslag levendig voorstellen. Ik zie al uit naar het volgende!

    Liefs Ricky.

  • 06 Oktober 2011 - 15:14

    Willemien :

    He Lonneke, het is erg leuk om je verslag te lezen en de foto's te zien.
    Ik hoop dat alles goed met je gaat en ik ga je zeker verder volgen. Lukt het lesgeven al aardig en in welke groep geef je les? Op zijn tijd ook veel genieten want dit overkomt je misschien maar een keer. Heben jullie nu al een eigen appartement? een dikke knuffel van mij Willemien

  • 07 Oktober 2011 - 10:42

    Anton Schuit:

    Gaaf lonneke om je zo te kunnen bezoeken, Sven die volgt jou ook al op een andere manier. Wij, Nellie en Ton,wensen je veel goeds en geluk toe. Veel kusjes, misschien verliest er een onderweg,vanuit Lelystad.

  • 12 Oktober 2011 - 17:48

    Jasper:

    Heey Lonnie,

    Heb beschamend net pas je eerste berichtje gelezen. Ben erg druk met stage(40 uur in de week, 6 uur op, 7 uur thuis). Als ik thuis kom wil ik eigenlijk alleen maar eten en slapen :P.

    Je eerste verhaal voorspelt heel veel goed. Heel veel plezier en hoop dat je snel weer een berichtje plaats.

    Groetjes Jasper

  • 23 Januari 2012 - 08:32

    Faiza:

    Hoi lonneke,

    Ik lees net je laatste verslag en heb je foto's met plezier bekeken. Wat goed dat je de stap hebt genomen om dit te doen. Wat een geweldige, zonnige en leerzame ervaring zal het zijn.
    Geniet, geniet en geniet. Deze reis zal je nooit vergeten. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhalen.

    groetjes Faiza.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lonneke

Actief sinds 24 Sept. 2011
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 19859

Voorgaande reizen:

25 September 2011 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: